Formålet
med undervisningen i biologi er, at eleverne tilegner sig viden om de levende
organismer og den omgivende natur, om miljø og sundhed samt om anvendelse af
biologi. Der skal lægges særlig vægt på forståelsen af sammenhænge.
Stk.2.
Undervisningen skal i videst mulige omfang tage sit udgangspunkt i elevernes
egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser samt søge at fremme deres glæde
ved naturen og lyst til at beskæftige sig med biologiske emner og
problemstillinger.
Stk.3.
Elevernes ansvarlighed overfor natur og miljø skal videreudvikles, og
undervisningen skal bidrage til at skabe grundlag for stillingtagen og
handlemuligheder i forhold til menneskets samspil med naturen.
Som
udgangspunkt skal faget biologi i høj grad køres parallelt med fysik/kemi, og
der lægges således op til et tæt samarbejde mellem de to implicerede
lærere. De to fag skal supplere
hinanden og eleverne skal i højere grad opleve den sammenhæng, der er i de to
naturvidenskabelige fag. Dette skulle bla. styrke eleverne i udformningen af den
synopsis, der senere skal danne udgangspunkt for deres fysik/kemieksamen.
1.
tema: Et naturområde - det åbne land
2.
tema: Grundlag for liv
3.
tema: Sundhed og livsstil
4.
tema: Anvendt biologi - primære erhverv
5.
tema: Miljøproblemer
6.
tema: Vådområde - stillestående vand
Formål:
Kendskab til dansk natur, arbejde med væsentlige biologiske principper og
lovmæssigheder.
Indhold:
Almindelige plantearter, karakterplanter, planters bygning og tilpasning,
frøspredning, formeringsstrategier.
Almindelige smådyr, insekters bygning
og formering, nedbrydere.
Træer og
buske i området, vedplanters morfologi, bladmosaik, sprednings- korridorer,
landskabsæstetik (naturpleje)
Større
dyr og fugle, tilpasning til levested (bygning, fourageringsadfærd, formering
m.m.), territorier, spor, overvintring, fugles tilpasning til livet i
luften.
Kårfaktorer, mikroklima, vind og læ,
temperatur, fugtighed og nedbør, lys, surhedsgrad.
Planteæder, rovdyr, fødekæde, fødenet,
fødepyramide, økologisk niche, bestandssvingninger, artsdiversitet.
Formål:
Kendskab til grundlaget for liv, livsytringer (generalisationer), lære
laboratorieteknikker, naturvidenskabelig arbejdsmetode.
Indhold:
Levende celler fra planter og dyr.
Livsytringer - tegn på liv,
irritabilitet, næringsoptagelse, stof- og energiomsætning, vækst, betingelser
for liv.
Stofkredsløb (vand, kulstof,
kvælstof),
energi
og energihusholdning, livscyklus og formeringsstrategier.
Formål:
Nødvendig viden som baggrund for bevidstgørelse og kvalificering af valg i
relation til liv, livsstil og sundhed.
Indhold:
Kost, fordøjelse, skelet, muskler, kredsløb, affaldsstoffer, motion.
Styring
og regulering, nervesystemet, hormoner, pubertet, seksualitet.
Immunsystemet, smitte,
sygdomsforebyggelse (HIV,AIDS og klamydia), medicinbrug, stimulanser, misbrug.
Sanserne, se, høre, lugte, smage,
føle.
Bo- og
arbejdsmiljø, materialer, indeklima, sidde-, løfte-, og arbejdsstillinger.
Formål:
Indsigt i danske erhverv, som baserer produktionen på biologisk viden,
problemfelter i relation hertil.
Indhold:
Dyrehold, burhøns/fritgående høns, burgrise/fritgående grise,
husdyradfærd/naturlige behov. Avl og forædling, kyllinger, svin, kvæg, korn,
kartofler, tomater osv., kønnet/ukønnet formering, kloning, gensplejsning,
udvælgelse.
Bioteknikker, stiklingsformering.
Monokulturer, bekæmpelse af skadelige
dyr og planter, resistensproblemer.
Gødningsstoffer, overgødskning,
grundvand, eutrofiering, vandmiljøplan.
Industriel landbrugsproduktion,
økologisk landbrugsproduktion, energiregnskaber, forbrugervalg.
Formål:
Skærpe bevidstheden om betydningen af menneskets indgreb i naturen, samt vores
handlemuligheder.
Indhold:
Landbrug, skovbrug, monokulturer.
Produktionsskov, naturskov, regnskov.
Græssteppe, ørkendannelse.
Truede
arter - f.eks. odderen, den grønlandske havørn.
Forbrug
og mode, illegal handel.
Formål:
Kendskab til almindelig dansk naturtype, væsentlige biologiske principper og
lovmæssigheder, naturforvaltning.
Indhold:
Planter, tilpasning til levested. Plankton, alger, sigtedybde, næringssalte,
årsvariation, begrænsende faktorer, eutrofiering, biomasse-pyramide, giftige
alger. Biologisk vandkvalitetsbedømmelse, akvarium, tilpasning ( føde, levested,
ånding, økologisk niche).
Fugle,
adfærd, territorier.
Krybdyr
og Padder, tilpasninger, fredningsbestemmelser, spredningsmuligheder i
landskabet.
Rene og
eutrofierede vådområder, artssammensætning, naturforvaltning, biomanipulation.
1.
tema: Evolution
2.
tema: Genetik
3.
tema: Anvendt biologi - biologisk produktion
m.m.
4.
tema: Miljøproblemer
5.
tema: Bæredygtig udvikling
6.
tema: Skoven - menneskeskabt natur
Formål:
Præsentation af naturvidenskabelige forklaring på livets opståen og udvikling.
Indhold:
Livets opståen og udvikling, cellen, DNA, gener, proteinsyntese, stofopbygning (
kulhydrater, fedtstoffer, proteiner ).
Artsdannelse og udvikling.
Hvad
styrer evolutionen, konvergent og divergent udvikling, mutationer,
resistensproblemer, mennesket som "indgriber" i
evolutionen.
Plante-
og dyrerigets udvikling.
Menneskets udvikling.
Formål:
Viden om cellens grundlæggende funktioner og styring af denne, viden om
arvelighed og problemstillinger i relation til dette.
Indhold:
Cellen, cellens opbygning og funktion, encellede og flercellede organismer.
Kønsbestemmelse og forplantning,
kropsceller, kønsceller, celledeling, befrugtning.
Fosterudvikling hos mennesket,
fosterdiagnostik, barnløshed.
Arvelighed og forædling, Mendels love,
mutationer, hybridisering, udvælgelse, kloning, kimærer.
Anvendt
genetik, arvelige sygdomme, sygdomsbekæmpelse, medicinfremstilling, hormoner,
påvirkning af stråling og kemiske stoffer.
Formål:
Viden om biologiens anvendelse i industriel produktion, etiske, moralske og
samfundsmæssige aspekter i relation hertil.
Indhold:
Mikrobiologi, svampe, bakterier, vira, vaccine, serum, antibiotika.
Industriel produktion ved hjælp af
forædlede mikroorganismer, øl, vin, mælkeprodukter, o.s.v.
Genteknologiens anvendelse i
produktionen, enzymer (funktion, anvendelse), DNA og manipulation af DNA,
gensplejsning, anvendelse i industriel produktion.
Gensplejsning af planter og dyr,
etiske og økologiske perspektiver.
Genteknologiens anvendelse i relation
til mennesker, diagnosticering og behandling af arvelige sygdomme, genterapi,
kortlægning af det menneskelige genom, etiske, moralske og samfundsmæssige
problemstillinger i relation hertil.
Formål:
Belyse mennesket som manipulerende og problematisk del af biosfæren på grund af
dets teknologiske magt.
Indhold:
Energiproduktionen og energistrømme i samfundet, energibinding i varer i
forbrugersamfundet.
Energiforbrug, I- og U-landes
energiforbrug, problemstillinger i relation til energiforbruget, drivhuseffekt,
syreregn.
Vedvarende og ikke-vedvarende
energikilder.
Miljøbelastende stoffer, f.eks
ozonlagsproblematik.
Grænseværdier.
Affald,
genbrug.
Befolkningsproblemer.
Formål:
Skærpe elevernes bevidsthed om begrebet bæredygtig udvikling, hvilke krav
stiller det til den enkelte og fællesskabet.
Indhold:
Havet som økosystem, generalisationer.
Parallelisering og perspektivering til
andre økosystemer og emner, som har været behandlet i 7. og 8. klasse, f.eks.
ørkendannelse, regnskov, monokulturer, overgødskning, energiforbrug i I- og
U-lande, forbrugsmønstre, turisme, befolkningsproblemer.
Formål:
Bibeholde og udvikle elevernes interesse for den levende natur, styrke
interessen for naturoplevelser og friluftsliv.
Indhold:
Skoven som levested, kår og tilpasninger i skoven.
Træer,
træers biologi, kimplanter, bladmosaik, lys-/skyggetræer, konkurrence, symbiose
med svampe, frugter og frø, formeringsstrategier.
Urter,
forårsplanter, tilpasning, formering, spredningsstrategier, overvintringsformer,
økologisk niche.
Omsætning, nedbrydning, bakterier,
svampe, mikrodyr, større dyr, tilpasning, stofskifte, ensvarm/vekselvarm gnaver,
drøvtygger, populationer, regulering.
Fugle,
tilpasning, stemmer, sang, territorier, redemuligheder,
kulturskov/naturskov.
Abiotiske faktorer, betydning for
planter og dyr, flersidig skovdrift.
1.
tema: Et naturområde - rindende vand
2.
tema: Stimulanser - Rygeheroin, hash, speed
3.
tema: Psykiatri
Formål:
at gennemføre en systematisk bio/kemisk analyse af et vandløb med efterfølgende
forureningsbestemmelse.
Indhold:
Planter, tilpasning, biologisk bedømmelse.
Dyr,
biologisk bedømmelse, tilpasning, økologisk niche.
Vandløbsregulering og -restaurering,
samt vandløbets omgivelser. Strømhastighed, vandets udseende og lugt,
bundforhold.
Måling
på indhold af ilt, organisk stof, fosfat, nitrat, pH, urinvejs- og
tarmbakterier.
Spildevandsudledning og
rensningsanlæg.
Formål:
Nødvendig viden som baggrund for bevidstgørelse og kvalificeret stillingtagen
til nævnte stimulanser.
Indhold:
Fremstilling, rusvirkning, forgiftning, abstinenser, fysisk og psykisk
afhængighed, legemlige helbredsskader, psykiske skader, social marginalisering,
risikoadfærd.
Formål:
At stifte bekendtskab med de mest almindelige psykiske sygdomme m.h.t.
symptomer, årsager, behandlingsmuligheder.
Indhold:
Psykoser, maniodepressiv, paranoia, skizofreni, traume, autisme og
grænsepsykose.
Neuroser, fobier, angst-, tvangs- og
hysteriske neuroser. Karakterafvigelser.
Årsopgave i selvvalgt
emne
Formål:
at anvende biologiske teorier og forklaringer på komplekse problemstillinger
evt. hentet fra læseplanens 14 temaer.
Vi har
udvalgt følgende overemner:
q
Menneske og
sundhed
q
Erhverv baseret på den levende
natur
q
Miljøproblemer
- der
skal eksemplificeres gennem følgende underemner
q
Landbrug (konventionelt/økologisk,
jord til bord)
q
Vand
(rensning, resurser)
q
Den
politiske forbruger